Scurtă introducere în hypertext – articol de Lucia Simona Dinescu
Ion Manolescu, Noţiuni pentru studiul textualităţii virtuale, Ars Docendi, 2002
Specializat in postmodernism si tehno-cultura, interesat de filozofie si psihologie cognitiva, ideologii globaliste, SF-cyberpunk, realitati virtuale, inteligenta artificiala, Ion Manolescu are meritul de a se numara printre promotorii studiului cyberculturii la noi, de a incerca sa sincronizeze teoria literaturii cu cele mai noi manifestari si experimente artistice si de a aduce domeniul teoretic literar in actualitatea tehno-culturala a computerului. Cunoscut atit prin studiile cyberculturale publicate cu precadere in revistele Vineri si Observator cultural sau prin manifestele postmoderniste din Romania literara, cit si prin romanul Alexandru, Ion Manolescu scrie la limita dintre fictiune si teorie. […]
Cartea-eseu Notiuni pentru studiul textualitatii virtuale se citeste pe nerasuflate, ca un bun volum de fictiune, fara ca acest lucru sa insemne lipsa calitatii teoretice academice sau a initierii prealabile a cititorului in domeniu. Teoreticienii nefamiliarizati cu problematicile discutate in eseu si nedesprinsi de principiile si caracteristicile scrierii pe suportul de hirtie pot strimba din nas si pot eticheta cartea drept o simpla mostra de experimentalism. De fapt, aceasta lucrare, desi concentrata, de dimensiuni mici, este rezultatul unui studiu aprofundat al domeniului, cu veleitati interdisciplinare si abordind chestiuni epistemologice esentiale ale spiritului contemporaneitatii. Sfirsitul secolului XX si inceputul secolului XXI apartin fortelor convergente si divergente ale computerului, iar Ion Manolescu discuta aici impactul acestora asupra teoriei literare.
Rebel fata de notiunile culturale traditionale, „clasice“, scriind manifeste ale cyberculturii, teoreticianul roman concureaza cu lucrari internationale semnificative, la rindul lor deja „clasicizate“, in domeniu. Cultiva fragmentarismul si hibridizarea rezultate din neprivilegierea nici unuia dintre discursurile multiple de la care pleaca. Textul sau pare nesistematic si lipsit de o perspectiva coerenta de fundal, dar este o aparenta premeditata, intrucit Ion Manolescu doreste sa scrie in chiar maniera hyper-textuala pe care o teoretizeaza. […]